Koniec obowiązkowej korekty kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zniesiono obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Uchylenie opisywanych przepisów to dobra wiadomość dla podatników. Ustalanie wymaganych korekt kosztów w związku z nieterminowymi płatnościami oznaczało bowiem długą i żmudną weryfikację poszczególnych transakcji.

Uchylenie przepisów o korekcie kosztów oznacza, że podatnicy nie muszą już od tej daty stosować uchylonych przepisów. Dotyczy to także tych kosztów 2015 r., w przypadku których obowiązek korekty powstanie dopiero w 2016 r.

Przepisy (art. 24d updof i art. 15b updop) nakazujące korygowanie kosztów w przypadku transakcji, za które zapłata dokonywana jest z opóźnieniem, obowiązywały jeszcze do końca 2015 r. Po uchyleniu tych przepisów podatnicy, którzy dokonali korekty kosztów, ale zapłacili zobowiązanie po 31 grudnia 2015 r., nie mogliby dokonać ponownej korekty (zwiększającej koszty podatkowe). Dlatego niezbędne były przepisy przejściowe regulujące sytuację tych podatników, którzy dokonali wymaganych korekt kosztów do końca 2015 r., ale zapłacili swoje zobowiązania po tej dacie. Tacy podatnicy niezapłacone należności będą mogli ponownie uznać za koszt podatkowy po ich uregulowaniu także wówczas, gdy uregulują należność po 31 grudnia 2015 r. (art. 5 ustawy nowelizującej). Z art. 5 ustawy nowelizującej wynika, że zwiększenie kosztów będzie możliwe w tym miesiącu, w którym zaległe zobowiązania zostaną zapłacone. Tym samym koszty podatkowe będzie można zwiększyć najwcześniej za miesiąc uregulowania zaległego zobowiązania.