Obowiązkowa roczna informacja dla ubezpieczonego

Do 29 lutego 2016 r. płatnicy składek mają obowiązek przekazać swoim ubezpieczonym roczną informację o rozliczonych za nich w poprzednim roku składkach na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także o świadczeniach z ubezpieczeń społecznych wypłaconych w 2015 r. Ubezpieczony powinien zapoznać się z tymi danymi i skonfrontować je ze stanem faktycznym.

Jeżeli ubezpieczony nie zgadza się z danymi zawartymi w informacji, ma 3 miesiące na zgłoszenie nieprawidłowości płatnikowi składek. Gdy wyjaśnienie płatnika okaże się niewystarczające, wyjaśnieniem sprawy – na wniosek ubezpieczonego – zajmie się ZUS.

Obowiązek przekazywania ubezpieczonym rocznej informacji wynika z art. 41 ust. 8 ustawy systemowej. Na mocy tego przepisu płatnik składek jest zobowiązany przekazać ubezpieczonemu na piśmie lub – za jego zgodą – w formie dokumentu elektronicznego informacje zawarte w raportach imiennych przekazanych za niego do ZUS, w celu ich weryfikacji.

Informację za ubiegły rok należy przekazać, co do zasady, w terminie do 28 lutego następnego roku. Jednak w 2016 r. 28 lutego przypada w niedzielę, więc termin ulega przesunięciu na 29 lutego 2016 r. Można skorzystać z gotowego formularza „Informacja roczna dla osoby ubezpieczonej” lub przekazać dane w innej formie, jeżeli będzie spełniała wymagania określone w art. 41 ust. 8 ustawy systemowej, tzn. będzie zawierała wszystkie niezbędne elementy z miesięcznych raportów, a także symbol wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, datę sporządzenia informacji oraz podpis płatnika składek (lub podpis osoby przez niego upoważnionej). Wzór informacji rocznej jest zamieszczony w załączniku nr 16b do rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów.

Płatnik nie ma obowiązku przekazywania informacji rocznej, jeżeli w zeszłym roku ubezpieczonemu były na bieżąco dostarczane informacje miesięczne, chyba że ubezpieczony wystąpi do płatnika o wydanie informacji rocznej. Informacje miesięczne są wydawane jedynie na żądanie ubezpieczonego, ale nie częściej niż raz na miesiąc, za miesiąc poprzedni. Jeśli zatem w 2015 r. ubezpieczony nie otrzymał wszystkich informacji miesięcznych, to do 29 lutego 2016 r. trzeba sporządzić informację za cały rok i mu ją doręczyć.

Informację roczną przekazuje się ubezpieczonemu w podziale na poszczególne miesiące (od stycznia do grudnia), za rok ubiegły. Informacja zawiera m.in.:

• zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne (w podziale na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) oraz zdrowotne,
  • dane o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
  • dane o wypłaconych zasiłkach oraz wynagrodzeniach z tytułu niezdolności do pracy wypłaconych na podstawie Kodeksu pracy oraz o zasiłkach finansowanych z budżetu państwa.